Bezoek wethouder Kasmi

Rotterdam is als één van de eerste gemeenten in Nederland aan de slag gegaan met digitale geletterdheid en weerbaarheid.

Op 25 november volgde wethouder Kasmi samen met de leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool ’t Prisma in Hoogvliet een les digitale geletterdheid en weerbaarheid. Deze basisschool is één van de eerste scholen in Rotterdam waar lessen in digitale vaardigheden en weerbaarheid structureel onderdeel zijn van het lesprogramma.

De les is onderdeel van de pilot Digidoener waarin digitale geletterdheid én digitale weerbaarheid centraal staan. In totaal doen vier scholen mee aan de pilot: drie basisscholen en één middelbare school. De pilot bestaat uit 20 lessen. Tijdens het bezoek van de wethouder leerden de kinderen om een speeltuin te programmeren met het programma Scratch.

Digitale geletterdheid

Op dit moment is digitale geletterdheid nog niet verplicht op school. De verwachting is dat dat vanaf 2022 wel het geval is voor het basis- en voortgezet onderwijs. Bij digitale geletterdheid gaat het om de kennis en de vaardigheden die onmisbaar zijn bij leren, leven en werken in onze digitaliserende samenleving.

Tijdens deze pilot krijgen de kinderen les in mediawijsheid, informatievaardigheden, computervaardigheden, programmeren en digitale weerbaarheid.
Onderstaand artikel over het bezoek stond dinsdag 26 november in het Algemeen Dagblad.

Artikel AD 26 november 2019

About Author