ICT

• firewall, NAS
  • Chromebooks voor de leerlingen

Locatie Nieuwe Wetering

• Digibord of touchscreen tv’s in elke groep
  • Draadloos en bekabeld netwerk
  • Netwerkprinter
  • Leerlingcomputers
  • Chromebooks
  • Firewall, NAS

Locatie Sara Burgerhartweg

• Digiborden of touchscreen tv’s in elke groep
  • Snel draadloos netwerk
  • Computerlokaal
  • Netwerkprinter, netwerkscanner
  • Firewall, NAS
  • Chromebooks voor de leerlingen

Digitale leermiddelen

Een belangrijke taak van het onderwijs is de leerlingen voorbereiden op een steeds digitaler wordende wereld.
Dit doen we in de eerste plaats door de Chromebooks intensief te gebruiken bij het onderwijs leerproces.
Wij hebben er voor gekozen om de de Chromebooks in te zetten naast de papieren methodes voor taal, rekenen en wereld oriëntatie. Werken met pen en papier blijft belangrijk.

• Werken met educatieve software
  • Werkstukken maken
  • Spreekbeurten met een presentatie op het digibord.
  • Digitale geletterdheid: ICT basisvaardigheden, informatie vaardigheden, media wijsheid en computational thinking.

Wij hebben veel geïnvesteerd in hardware. Denk hierbij niet alleen aan computers en Chromebooks, maar ook aan Accesspoints, firewalls, digiborden, touchscreen tv’s en printers.
Ons aanbod aan educatieve software is zeer uitgebreid. Bij alle methodes is de oefensoftware en digibordsoftware beschikbaar. Daarnaast willen we een deel van de lessen helemaal digitaal gaan geven. Leerlingenboeken, schriften en werkboeken worden hierbij vervangen door software. Het is niet onze bedoeling ons al onze lessen te digitaliseren. Wij geloven dat kinderen ook met pen en papier moeten leren werken.

OVER

Digitale geletterdheid

Alleen werken met devices en computers is niet voldoende om kinderen voor te bereiden op de digitale toekomst. Met de Stichting FutureNL geloven we dat alle kinderen in Nederland nu digitale vaardigheden moeten ontwikkelen om later maximaal in een wereld vol digitale technologie te kunnen functioneren. Future NL heeft samen met stichting BOOR en de dienst openbaar onderwijs Groningen praktische doelen ontwikkeld voor digitale geletterdheid. Aan deze doelen zijn lessen gekoppeld: Digidoener lessen.
Dit schooljaar doen we mee aan de pilot van stichting BOOR om deze doelen en de daarbij behorende lessen uit te proberen. Dit geeft ’t Prisma een goede start voor de invoering van het vak DG dat vanaf volgend schooljaar verplicht gaat worden voor alle basisscholen.
De Digidoener lessen geven een mooie aanvulling op de lessen digitale vaardigheden die al in onze methodes Blits, Naut, Meander, Brandaan verwerkt zijn.