ICT


Digitale leermiddelen
Een belangrijke taak van het onderwijs is de leerlingen voorbereiden op een steeds digitaler wordende wereld.
Dit doen we in de eerste plaats door computers en Chromebooks intensief te gebruiken bij het onderwijs leerproces.
Nieuw hierbij voor ’t Prisma is, dat we in het schooljaar 2018-2019 overgegaan zijn tot de aanschaf van Chromebooks ter vervanging van computers. In het verlengde hiervan hebben we ook onze draadloze netwerken vernieuwd.
- Werken met educatieve software
- Werken met ververwerking software ter vervanging van werkboeken en schriften.
- Werkstukken maken
- Spreekbeurten met een presentatie op het digibord.
- Leren omgaan met digitale hulpmiddelen zoals zoekmachines, tekstverwerkers, online woordenboek, online informatiebronnen
- Veilig internet
Wij hebben veel geïnvesteerd in hardware. Denk hierbij niet alleen aan computers en Chromebooks, maar ook aan Accesspoints, firewalls, digiborden, touchscreen tv’s en printers.
Ons aanbod aan eductieve software is zeer uitgebreid. Bij alle methodes is de oefensoftware en digibordsoftware beschikbaar. Daarnaast willen we een deel van de lessen helemaal digitaal gaan geven. Leerlingenboeken, schriften en werkboeken worden hierbij vervangen door software. Het is niet onze bedoeling ons al onze lessen te digitaliseren. Wij geloven dat kinderen ook met pen en papier moeten leren werken.
OVER
Digitale geletterdheid
Alleen werken met devices en computers is niet voldoende om kinderen voor te bereiden op de digitale toekomst. Met de Stichting FutureNL geloven we dat alle kinderen in Nederland nu digitale vaardigheden moeten ontwikkelen om later maximaal in een wereld vol digitale technologie te kunnen functioneren.
Daarom doen we in het schooljaar 2019-2020 mee aan de pilot Digidoener.
Digidoener geeft een mooie aanvulling op de lessen digitale vaardigheden die al in onze WO methode Naut, Meander, Brandaan verwerkt is.